Visgilde Vermaas

Mia van Yperenplein 101
3065 JK Rotterdam
010-8509009
010-8509001

Waarom vette vis zo gezond voor je is

Vis is eiwitrijk, vetarm voedsel dat een scala aan gezondheidsvoordelen biedt. Witvis is in het bijzonder vetarm, nog meer ddan elke andere dierlijke proteïnebron en olieachtige vis heeft een hoog gehalte aan omega-3-vetzuren, ook wel 'goede' vetten. Omdat het menselijk lichaam geen significante hoeveelheden van deze essentiële voedingsstoffen aan kanmaken, is vis een belangrijk onderdeel van het dieet. Ook is vis in veel gevallen arm aan 'slechte' vetten die veel voorkomen in rood vlees, de zogenaamde omega-6-vetzuren.

Waarom is vette vis zo gezond voor je?

Vis is een van de gezondste voedingsmiddelen op de planeet. Het zit vol met belangrijke voedingsstoffen, zoals eiwitten en vitamine D. Vis is ook 's werelds beste bron van omega-3 vetzuren, die ongelooflijk belangrijk zijn voor je lichaam en hersenen. Hier een aantal voordelen op een rij:

- Vis bevat veel belangrijke voedingsstoffen Over het algemeen zijn alle vissoorten goed voor je. Ze bevatten veel voedingsstoffen waar de meeste mensen niet genoeg van binnen krijgen. Dit omvat hoogwaardige eiwitten, jodium en verschillende vitamines en mineralen. Sommige vissen zijn echter beter dan andere, en de vette vissoorten worden als de gezondste beschouwd. Dat komt omdat vette vis (zoals zalm, forel, sardines, tonijn en makreel) hoger zijn in vet-gebaseerde voedingsstoffen. Dit omvat de in vet oplosbare vitamine D, een voedingsstof waarvan de meeste mensen een tekort hebben. Het werkt als een steroïde hormoon in het lichaam. Vette vis is ook veel hoger in omega-3 vetzuren. Deze vetzuren zijn cruciaal voor uw lichaam en hersenen om optimaal te kunnen functioneren en zijn sterk verbonden met een verminderd risico op vele ziekten.

- Vis kan het risico op hartinfarcten en beroertes verlagen Hartaanvallen en beroertes zijn de twee meest voorkomende oorzaken van vroegtijdige dood in de wereld. Vis wordt over het algemeen beschouwd als een van de beste voedingsmiddelen die je kunt eten voor een gezond hart. Het is niet verrassend dat veel grote observationele studies hebben aangetoond dat mensen die vis eten, vaak een lager risico op hartaanvallen, beroertes en overlijden door hartaandoeningen lijken te hebben. In één studie van meer dan 40.000 mannelijke gezondheidswerkers in de VS, hadden degenen die regelmatig 1 of meer porties vis per week aten 15% minder risico op hartaandoeningen.

- Vis bevat voedingsstoffen die van cruciaal belang zijn tijdens de ontwikkeling Omega-3 vetzuren zijn absoluut essentieel voor groei en ontwikkeling. Het omega-3 vetzuur docosahexaeenzuur (DHA) is vooral belangrijk omdat het zich ophoopt in de zich ontwikkelende hersenen en ogen. Om deze reden wordt het vaak aanbevolen dat zwangere en zogende moeders voldoende omega-3-vetzuren eten. Er is echter een voorbehoud met het aanbevelen van vis aan zwangere vrouwen. Sommige vissen is hoog in kwik, dat ironisch genoeg is gekoppeld aan de hersenen ontwikkelingsstoornissen problemen. Om deze reden mogen zwangere vrouwen alleen vissen eten die laag in de voedselketen zitten (zalm, sardines, forel, enz.) En niet meer dan 340 gram per week. Zwangere vrouwen moeten ook rauwe en ongekookte vis (inclusief sushi) vermijden, omdat deze micro-organismen kan bevatten die de foetus kunnen schaden.

- Vissen kunnen beschermen tegen verschijnselen van ouderdom Een van de gevolgen van ouder worden is dat de hersenfunctie vaak verslechtert (ook wel leeftijdgerelateerde cognitieve achteruitgang genoemd). Dit is in veel gevallen normaal, maar er zijn ook ernstige neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer. Interessant is dat veel observationele studies hebben aangetoond dat mensen die meer vis eten, tragere percentages van cognitieve achteruitgang hebben.

Visgilde Vermaas

Mia van Yperenplein 101
3065 JK Rotterdam
010-8509009
010-8509001

Openingstijden

maandag 10:00 - 18:00
dinsdag 09:00 - 18:00
woensdag 09:00 - 18:00
donderdag 09:00 - 18:00
vrijdag 09:00 - 20:00
zaterdag 09:00 - 17:00
zondag Gesloten