Is tonijn gezond?

Is tonijn gezond?

In Nederland eten we erg veel verschillende soorten vis. Naast zalm en haring is bijvoorbeeld ook tonijn enorm geliefd als lekker tussendoortje, in een salade of op een broodje. Tonijn is zowel vers als in blik beschikbaar, maar is natuurlijk vers het aller lekkerste. Een vraag die we geregeld gesteld krijgen is: 'Is tonijn gezond'? In dit artikel proberen we je hier zo goed mogelijk antwoord op te geven.

Gezond, maar met mate

Allereerst is tonijn een uitstekende bron van complete eiwitten. Dit houdt in dat de eiwitten over de meeste aminozuren beschikken. Elke 100 gram tonijn bevat zo'n 21 tot 29 gram eiwit, afhankelijk of de tonijn vers of uit een blikje wordt geconsumeerd. Normaal gesproken bevat tonijn uit blik meer eiwit dan de verse variant. 

Naast de gezonde eiwitten, die noodzakelijk zijn voor de opbouw en herstel van spieren in je lichaam, zit tonijn ook boordevol onverzadigde vetten, ofwel 'gezonde vetten'. Deze vetten zijn nodig om het lichaam voor langere tijd van energie te voorzien en voor de aanmaak van hormonen. Ook de aanwezige Omega 3 vetzuren verminderen ontstekingen, verbeteren hersenfuncties en verlangen het risico op hart- en vaatziekten. 

Toch is er naast de eiwitten, vetten en mineralen in tonijn ook iets wat minder gezond is aan tonijn. In tonijn zit namelijk kwik, of methylkwik. Deze kwik komt in vrijwel alle vis voor door milieuverontreiniging. Omdat tonijn een van de laatste vissen in de voedselketen is en erg veel eet om in leven te blijven, krijgt deze ook meer kwik binnen. Kwik is vooral ongezond voor zwangere vrouwen en jonge kinderen. Zelfs kleine hoeveelheden kwik in het bloed van een zwangere vrouw kan het zenuwstelsel van een ongeboren kind beschadigen. 

Het voedingscentrum raadt aan twee keer per week vis te eten, waarvan minstens één keer vette vis. Vette vis bevat namelijk meer kwik, waardoor het verstandig is dit af te wisselen met andere minder vette vissoorten. 

      

Slideshow overlay afbeelding Want vis is feest